Komma tillrätta med tandlossning

Tandlossning kan vara ett stort problem eftersom det handlar om permanenta tänder som faller ut. Detta är inte något som sker på en dag utan sjukdomsförloppet har ett långsamt förlopp. Det vetenskapliga namnet är parodontit, men i folkmuns så kallar man det helt enkelt för tandlossning.

Med rätt behandling så kan man ofta stoppa upp sjukdomen och rädda tänderna. I värsta fall får man sätta in implantat eller på annat sätt bygga upp tandraden igen. Det är i alla tillfällen viktigt att snabbt kontakta tandläkaren eller tandhygienisten om man känner att några tänder börjar bli lösa eller om tandköttet blöder extra ofta när man borstar tänderna.

Vad beror tandlossningen på?

Alla tänder har ett mellanrum mellan själva tanden och tandköttet, det kallas för en ficka. Här är de lätt att bakterier samlas om man inte rengör tänderna på rätt sätt. Detta kan i sin tur leda till en inflammation och att fickan blir allt djupare. Då blir det omöjligt att komma åt med tandborsten och bakterierna kan fortsätta att verka där nere. Med tiden så går inflammationen ner i till hinnan runt tandroten samt käkbenet. Det är här som tanden har sitt fäste och när detta försvinner så blir tanden lös.

Kliniken har behandlat många patienter med tandlossning, så du kan vara säker på att vi har den erfarenhet och kunskap som behövs för att lösa problemet. Ju tidigare du kommer in, desto större chans är det att vi kan få bukt med tandlossningen och rädda dina tänder. Alla tänder har sin plats och är nödvändiga till så mycket mer än bara tugga maten. Därför är det viktigt att ta hand om dem och se till att de inte ramlar ut.

Eftersom det tar tid innan inflammationen och bakterierna har spritt sig ner i käkbenet så är denna sjukdom vanligast hos äldre personer, över 50-års åldern. Men det kan också drabba yngre så det är alltid bäst att vara vaksam och hålla koll på sina tänder. En stor orsak till parodontit är att man inte rengör tänderna ordentligt. Man kanske borstar dem regelbundet men inte på rätt sätt, och utan tandtråd så är det också svårt att komma åt överallt.

Över hälften av de som får tandlossning är också rökare. Detta visar att denna riskgrupp måste vara extra noggranna med regelbundna besök hos tandkliniken, samt daglig munhygien. Men även stress, tandsten och ärftliga faktorer kan göra att man lättare får tandlossning, och det är också ett resultat av vissa andra sjukdomar.

Hur behandlas tandlossning?

Det första vi gör på Kliniken är att se hur långt tandlossningen gått och hur djupa fickorna runt varje tand är. Nytagna röntgenbilder är viktiga och sedan kan vi tillsammans lägga upp en plan. Till att börja med tar vi bort all tandsten och andra beläggningar, dessa är en samling av bakterier som kan leda till tandlossning.

För att kunna komma åt nere i fickorna så lägger vi lokalbedövning och rensar ut riktigt ordentligt. Ibland kan det vara nödvändigt att öppna upp fickorna för att komma åt, men det beror på hur långt sjukdomsförloppet har kommit. Eftersom tandlossning beror på bakterieansamlingar är det dessa man siktar på att få bort. Det kan kännas lite ömt just den dagen men det går snabbt över och det brukar räcka med vanliga värktabletter. Vid större ingrepp när tandstenen gått djupt ner i fickorna så kan det vara bäst att inte borsta tänderna utan istället skölja ur med bakteriedödande medel. Men allt detta kommer våra medarbetare på Kliniken att förklara i detalj så att du vet precis vad som händer och vad du kan förvänta dig. Vi anser att kommunikation med våra patienter är viktigt, och du kan ställa alla dina frågor när som helst.

Hur kan man förhindra tandlossning?

Det allra viktigaste i kampen mot tandlossning är god munhygien. Regelbunden borstning, användande av tandtråd samt helst också skölja ur munnen med ett bakteriedödande munvatten. Varje dag så utsätts tänderna för attacker av bakterier, och det gäller att aldrig ge upp. En bra ide’ kan vara ett besök hos en tandhygienist. Dels för att göra riktigt rent i munnen och få bort eventuell tandsten redan vid ett tidigt skede. Men också för att få grundliga instruktioner om bästa sättet att hålla munnen ren. Ibland blir våra patienter förvånade eftersom de trott att de varit noggranna.

Förutom att borsta tänderna ett par gånger varje dag som vanligt så finns det flera bra verktyg för att riktigt komma åt mellan tänderna och runt fickorna. Små borstar som kommer in mellan tänderna, tandtråd av olika slag, tandstickor. Tandhygienisten eller tandläkaren kan visa hur man använder dessa på bästa sätt och vilka redskap som kan vara bäst för just dina tänder. En del har trångt mellan tänderna, det finns inte så mycket mellanrum. Då är det extra viktigt att arbeta med dessa ytor så att inge bakterier får en chans att samlas.

Rökare måste vara speciellt uppmärksamma på sina tänder, och det är inte bara fråga om missfärgningar. Ett led i att förhindra tandlossning kan därför vara att sluta röka. Även de som har diabetes är speciellt utsatta och måste regelbundet gå på kontroll.

Att leva med tandlossning

Om tandlossningen kommit igång så är det alltså viktigt med en rejäl rengöring av tänderna, fickorna och ner till tandfästet. Detta kan stoppa sjukdomen, men eftersom den är kronisk så måste man gå på regelbundna kontroller. Mycket av hjälpen baseras på det egna arbetet med att hålla munnen ren. Daglig, noggrann munhygien är grundläggande för att stoppa upp tandlossningen. Det du inte själv kan få bort tar Kliniken hand om. Vi hjälper dig att hålla dina tänder rena och fria från tandsten och bakterier. Samtidigt så hjälper vi dig att hitta de bästa sätten för att själv ta hand om dina tänder. Allt detta är ju inte bara bra mot tandlossning utan kommer också att minska risken för att du får karies eller andra problem. Resultatet kommer att bli sunda tänder som sitter fast i munnen. Låt det inte utvecklas till ett stort problem med tandlossning utan ta itu med det omedelbart.